Školka bez hraček

Školka bez hraček

školka bez hraček

Spielzeugfreier Kindergarten neboli školka bez hraček je projekt, který byl realizován v roce 1996 v padesáti německých školkách. Organizace Evropské unie zařadila tento projekt do seznamu efektivních modelových projektů, jehož autoři jsou E. Schubertová a R. Strick.
Cílem tohoto projektu bylo vyvinout preventivní program pro mateřské školy, který je zaměřený na podporu psychosociálních kompetencí a svou skladbou pracuje s psychologickými poznatky.
 Spielzeugfreier Kindergarten

Autoři projektu sledovali děti, prostředí a prostor, který je obklopuje, zaměřili se i na spotřební zboží. Samozřejmě nejoblíbenější spotřební zboží byly hračky. Zjistili, že kvůli přemíře hraček děti nemají příliš prostoru pro fantazii a kreativitu. Hru viděli definovanou hotovým výrobkem - hračkou, ale uvědomili si, že je důležité získat i prostor pro poznání a přístupu „samy k sobě“. Na základě těchto úvah, vznikl nápad „mateřské školky bez hraček“.

školka bez hraček

Na dobu 3 měsíce byly ze školky odstraněny všechny hračky za pomoci dětí, které na to byly předem připraveny. Cílem bylo dát dětem šanci, aby se setkaly se svými slabými a silnými stránkami a získaly přístup k sobě. Ze třídy se odstranily i papíry a pastelky, takže ve třídě zůstal jenom nábytek. Někomu by se mohlo zdát, že autoři nemají rádi hračky, ale zdůrazňují, že tomu tak není, protože existují i smysluplné hračky.

školka bez hraček

Další součást projektu je i nová role učitelek, které se stávají pozorovatelkami. Spolupráce rodičů a školky je v tomto projektu nezbytná, rodiče musí být seznámeni a musí ho všichni schválit a mít možnost získávat informace o průběhu.
Při zkoumání reakcí u skupiny dětí na odnesení všech hraček byly zaznamenány povzbudivé výyledky.

školka bez hraček

Skupinka chlapců se věnovala pohybovým hrám, konflikty řešili rvačkami. Učitelka zde musela provést usměrnění - „máme pusu na mluvení“, které zabralo. Další skupinka si hrála s polštáři a dekami, stavěli tunely za pomocí židlí a stolů a děti si hodně povídaly. Poslední sledovaná skupinka své chování neměnila, seděli u svých stolečků a povídaly si, později se přesunuly také ke stavění, tentokrát domečků z dek a polštářů.

Závěrem přináším pohled do školky bez hraček.

Spielzeugfreier Kindergarten

Nejsem si jistý, zda je dobré držet dítě v uvedeném směru celé přeškolní obodobí, rozhodně se jedná o hozenou rukavici konumní společnosti.

Jaký pocit máte z projektu vy?

 

Čerpáno z díla Bc. V. Hradišové

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení