Rozvoj osobnosti dítěte hrou

Význam hraček a her pro děti

hračky pro děti od 1 roku

O předpokladech dítěte a jeho zaměření napovídá vybírání a upřednostňování určitých typů her. Dítě by proto mělo mít možnost ukázat rodičům, jak si chce hrát a mělo by mít možnost hrát si spontánně, aby rodiče mohli vypozorovat, co ho zajímá a baví, v čem je dobré a pro co má předpoklady.

Hra podporuje rozvoj všech schopností předškolního dítěte, dítě se hrou snaží dostat do světa kolem sebe, naučit se jej poznávat, orientovat a ovládat. Učí se a nabývá nových zkušeností efektivně a bezpečně. Dítě bere hru velmi vážně, ale je pro něj zároveň radostí, je pro něj důležitá zejména proto, že uspokojuje jeho potřeby a to hlavně vývoj v dospělého jedince.

interaktivní hračky pro roční dítě

Pokud má dítě potřebu hrát si, ale tato potřeba není naplněna, mohly by v pozdějším věku vzniknout problémy - u dítěte, kterému nebylo umožněno hraní, může dojít k tomu, že nebude schopno samostatně vykonávat určité činnosti. Hra se mění v každém vývojovém období člověka, dítě předškolního věku prochází několika vývojovými etapami hry. Význam hry je v předškolím období nezastupitelné.  Při hře je důležitý dostatek prostoru pro hru, oblečení, které hře nebrání, místo pro samotu, dostatek času a pochopení ze strany dospělého. 

hračky pro děti 1 rok

Děti ve svých hrách běžně nahrazují hračky, které právě nemají u sebe, používají, co najdou kolem sebe, z kamínku udělají auto, z dřevěné kostky udělají buchtu. Prakticky téměř všechny činnosti, které děti vykonávají, mohou proměnit v hru, hra není přesně vymezená, nemá přesný obsah.

Hra je znakem zdravého vývoje dítěte, dítě se do ní celé ponořuje. Dokáţe si hrát někde v koutku potichu, že o něm nikdo neví, ale na druhou stranu umí dát o sobě pěkně vědět. Hraje si, s čím chce, kdy chce, kde chce a jak chce. Základním rysem volné hry je  spontánnost, pocit volnosti a dobrovolnosti. Každá hra má smysl, i když ho rodič mnohdy nevidí.

S hrou by se mělo zacházet opatrně, pokud ji využíváme k ovlivňování chování dítěte. Dospělý ovlivňuje hru svou přítomností, malým dětem se to líbí a často vyžadují jeho účast ve hře, u starších dětí dochází k tomu, že dospělého ve hře nechtějí. Mladší děti může učitelka snadněji ovlivňovat, protože poslouchají její rady, kdežto starší děti si chtějí hrát po svém a nechávají se ovlivňovat více vrstevníky nebo členy skupiny.

jak vybrat správnou hračku
Typické pro hru v předškolním věku je snaha vyhledávat souhru s jinými dětmi, dítě začíná respektovat a tvořit vlastní pravidla hry. Projevuje se jeho vynalézavost a tvořivost, vše co doposud vypozorovalo z okolí, zkouší na vlastní kůži.

Proč si děti hrají?

Teorie přebytečné energie
hračky od půl roku

Filosof a sociolog Herbert Spencer (1820 - 1903) předpokládá, že děti mají mnoho přebytečné energie a během hry se ji snaží zbavit. Může se zdát, že neustálý pohyb dětí, tuto teorie podporuje, ale z praxe je známo, že dítě ke hře pohyb a přemíru energie nepotřebuje, dokážou si hrát i když jsou unavené a mají si jít lehnout.

Teorie nacvičování dovedností

hračky pro děti 8 měsícůFilosof a psycholog Karel Groos (1861 - 1946) říká, že si děti hrají, protože se připravují na budoucí život. Přirovná to ke hrám zvířat, které si hrou cvičí a zdokonalují své dovednosti. Ovšem i když tato teorie zní logicky, na dospělé lidi se nevztahuje

Rekapitulační teorie

jaké hračky pro 7měsíční miminkoPsycholog G. S. Hall (1844 - 1924)  považuje hru za projev vývoje lidstva. Dítě je článek evolučního řetězce a ve hře prochází vývojem od prvoka až po člověka. Podává podrobnější výklad než předchozí teorie.

Teorie úniku a uspokojení

naučné hračky pro děti od 2 let
Psychlog Sigmund Freud (1856 - 1939) hrou vysvětluje únik dítěte před bolestí nebo dosažení uspokojení. Tato teorie je značně  jednostranná a zdůrazňuje sexuální kontext, proto se jí dostalo kritiky. Z celé teorie přetrval názor, že dítě se hrou snaží vyrovnat s nějakou událostí.

Teorie vývoje intelektu

jaké hračky pro dvouleté dítě
Filosof a psycholog J.Piaget (1896 - 1980) spojuje hru s vývojem intelektu. Hru podle něj charakterizují pojmy asimilace a akomodace.

Asimilace je přizpůsobení (úprava, ohýbání) informací přijímaných z vnějšku.
Akomodace je přizpůsobování se vnějšímu světu.
Tyto dva procesy by měly být v rovnováze. Pokud převládá asimilace, dochází ke hře, dítě začleňuje nové zážitky mezi starší a přizpůsobuje si je podle sebe, pokud převažuje akomodace, znamená to nápodobu. 

 

 Pokračování příště...

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení