Hračky a hry v životě předškoláka

jaké hračky pro dvouleté dítě

Předškolní věk je v nejširším formátu chápán, jako období od narození do šesti let, po kterém následuje věk školní a vstup do školy. Hlavní činností v tomto období je hra. Jedná se o období iniciativy, protože dítě chce něco zvládnout a něčeho dosáhnout, chce stabilizovat svoji pozici ve světě.

Dítě potřebuje citový vztah, sociální kontakt, společenské uznání ostatních a identitu. Motivovat předškoláka lze novými podněty v rámci hry se známými vrstevníky.

hračky pro miminka 0-3 měsíce

Vztah otce a matky je v tomto období velmi důležitý. Dítě předškolního věku považuje dospělého za autoritu. Pokud předškolák ví, co se nesmí a co se smí, nepotřebuje již přímou kontrolu dospělého.

 

Typy temperamentů u dětí z pohledu hraček a hry 

Apollonské děti - oblíbené hračky jsou různé postavičky, loutky a zvířátka, které potřebují k vytváření svých vlastních příběhů. Každá postavička má svou vlastní roli. Ve svých hrách ztvárňují kladné hrdiny, například prince, který zachraňuje princeznu. Tvoří si vlastní slova a vymýšlení různá tvrzení. Mají bohatou představivost, tudíž i jejich hra je originální.

Prometheovské děti - jsou to velmi zvídavé děti, snaží se hledat odpovědi na otázky, které je zajímají. Často se vyptávají a nezajímá je, zda se to ostatním líbí nebo ne.  Potřebují mít dostatek prostoru ke svému zjišťování, pokud ho mít nebudou, nejpravděpodobněji začnou zlobit

Dionýsovské děti - Rády experimentují a pouštějí se do nejrůznějších aktivit, včetně těch nebezpečných. Rády něco vyrábějí a mění činnosti. Jakoukoliv činností, která se podobá hře, uděláte dítěti tohoto typu velkou radost. Často nedodržují pravidla her, chtějí vědět, co se stane nebo si to pouze neuvědomí.

Epimetheovské děti - realistické s malou fantazií. Využívají hračky jenom k těm účelŧm, ke kterým jsou určeny. Takové dítě se nestane princem ani čarodějem, proto takové hry odmítají. Mají rádi pravidelnost, činnosti a hry, které se opakují.

 

Vývoj hry (novorozence, kojenec, batole)   

Novorozenec (0-6 měsíců) černobílé leporelo zvířátka

Hraje si především v postýlce, proto musí být hračky lehké a bezpečné (nesmí být ostré hrany, nesmí být moc tvrdé), hygienické (omyvatelné) a černobílé.

Preferuje se hra v tomto období s jednou maximálně se dvěma osobami. Základem je úsměv a klidný hlas. Lezení a stavění jsou hlavními úkony, které dítě v tomto období zvládá. Pokud klademe před dítě, které leží na bříšku hračky, podněcujemeho k tomu, aby se k nim přiblížilo, čímž dosahujeme plazivých pohybů, znichž se stává postupem času lezení

Kojenec (6 měsíců- 1 rok)

Nejvhodnější hračkou pro kojenecké období jsou kostky různých velikostí. Stejně jako unovorozence, nesmí mít ostré hrany, musí být lehké, omyvatelné, černobílé a význam začínají mít i barevné, aby upoutaly pozornost dítěte. Dítě je jenom hází z postýlky nebo si je přendává z jedné ručičky do druhé. 

prvkyBlog

Mezi další hračky tohoto období patří míč, který v dítěti podněcuje pohyb. Jako hračky mohou posloužit i předměty z domácnosti jako je nerozbitný hrneček a lžička. Vhodní jsou i panáčci a zvířátka z gumy a z plastu. Některé děti již vyžadují autíčka a vláčky.

V prvním roce života se vyvíjí senzomotorické schopnosti. Dítě manipuluje s různými předměty a rozvíjí tak své vnímání.

Batole (1- 3 roky)

Neumí si hrát společně s ostatními dětmi, většinou to končí braním hraček a odstrkováním. Dítě nechce být při hře rušeno.

kontrastní obrázky pro novorozence

V této vývojové etapě jsou nejvděčnějšími hračkami stavebnice a kostky.

hračky pro batolata

Mezi zdravé zaměstnání v batolecím věku patří hra na písku. Dítě si ze začátku hraje jenom s lopatkou, poté plní kyblíček a zase ho vysýpá, ale později se snaţí udělat i bábovičky. Oblíbené jsou také jakékoliv hračky na kolečkách, které mohou děti za sebou tahat. Kočárky a menší panenky pro holčičky.

Ve dvou až třech letech se u dětí objevují hry nápodobou, prvním tématem se stává „péče o miminka“, holčičky se starají o své panenky a medvídky jako jejich maminky - kmí je, ukládají je ke spánku, chodí s nimi na procházku atd.

nejlepší hračky pro děti

Dalším období je symbolická hra, začíná se objevovat kresba a slovní vyjádření. Období druhého a třetího roku, stejně tak i pátého a šestého roku je vrcholem symbolické hry a děti začínají objevovat hry s pravidly. Dítě při těchto činnostech experimentuje, manipuluje, opakuje činnosti, které se naučilo, pozoruje, napodobuje ostatní, které vidí okolo sebe, má touhu poznávat, zajímá se o okolí.

V předškolním věku jsou velmi oblíbené kostky a různé stavebnice, pro dívky jsou velmi dobrými hračkami kočárky s panenkami, postýlkou a nádobím, se kterými si hrají i chlapci a přesně tak i dívky si hrají s auty a vlaky. Dětem se libí mechanické hračky, které vidí za výkladními skříněmi v hračkářství, ale nemají pro ně větší význam, protože stereotypní hra je brzy omrzí. V tomto období mají děti rády společné hry, ale je také třeba, aby si dítě umělo hrát i samo.

 

Pokračování Dovednosti dítěte rozvíjené hrou

 

 

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení